Nieuws

100ste uitzending De Monitor

Onderzoeksprogramma De Monitor (KRO-NCRV) begint het nieuwe seizoen op 30 januari met de 100ste uitzending. Tevens verhuist De Monitor van de zondag naar de dinsdag. De eerste aflevering is van vier jaar geleden en sindsdien heeft het programma research gedaan naar thema's die spelen in onze samenleving. Aan de hand van tips gaat presentator Teun van de Keuken op zoek naar de oorsprong van de misstanden, wie daarvoor verantwoordelijk zijn en welke oplossingen mogelijk zijn. 

De Monitor is uniek in opzet omdat de redactie werkt middels crowdsourcing, onderzoek doen aan de hand van tips en ervaringsverhalen van het publiek, en dat vertaalt naar televisie en online verhalen. Daarnaast geeft De Monitor op de website inzicht in het researchproces. Op deze manier kunnen tipgevers en geïnteresseerden zien wat de stand van zaken is in een onderzoek voordat er al een uitzending is. Ook hierin kan De Monitor gezien worden als een journalistieke pionier. Deze aspecten hebben het programma de afgelopen jaren op de kaart gezet. Dat heeft gezorgd voor nationale- en internationale erkenning (geselecteerd voor het INPUT-festival in Tokyo en Kopenhagen TV-festival) van vakbroeders in de journalistiek en nominaties voor belangrijke onderzoeksprijzen (De Tegel en De Loep). En het meest belangrijke: impact. De Monitor heeft diverse thema’s belicht die uiteindelijk er ook voor hebben gezorgd dat er verandering is gekomen. 

Presentator Teun van de Keuken: "Met De Monitor bereiken we mensen die anders geen stem zouden hebben. Je ziet dat er in ons zo georganiseerde Nederland, toch mensen zijn die vastlopen in het systeem. Die vermalen worden tussen de raderen van de bureaucratie en niet meer weten hoe ze hieruit kunnen komen. Het is enorm bevredigend dat we met De Monitor niet alleen deze mensen aan het woord kunnen laten, maar ook de systeemfouten kunnen aantonen en zelfs kunnen aanpakken."

In de uitzending van 30 januari onderzoek De Monitor hoe het ambtsgeheim rijmt met de berichten van de politie op social media en op televisie. De politie is steeds vaker online: agenten posten foto’s en filmpjes van hun werk op social media en ook in televisieprogramma’s is te zien hoe de politie te werk gaat. Er verschijnen politieberichten op internet en wijkagenten tonen hun werk op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram. De politie wil transparant zijn en hoopt op meer aansluiting met de samenleving. Tegelijkertijd hebben agenten geheimhoudingsplicht. Mag de politie wel op deze manier publiceren? Zo krijgen de redactie een tip van een moeder van een 15-jarig meisje dat, in haar ogen, door een wijkagent aan de digitale schandpaal is genageld. Er staat een foto van het meisje op Facebook waarop te zien is dat zij een politiebus schoonmaakt. 

Een speciaal gemaakte promo over de 100ste De Monitor is hier te zien.

De Monitor, vanaf dinsdag 30 januari elke dinsdag, 21.25 uur op NPO 2.