Nieuws

Populair tv-programma Spoorloos nu ook als interactieve ‘shortform’ -oud

Vanaf vandaag komt de KRO-NCRV met het nieuwe online project Spoorloos Dilemma’s, een innovatieve en interactieve vorm van storytelling bij het populaire NPO1-programma Spoorloos. Met Spoorloos Dilemma’s richt de KRO-NCRV zich met de thematiek uit het tv-programma op een jongere doelgroep.

In deze nieuwe verkorte vorm wordt de gebruiker uitgedaagd zich in te leven in de heftige keuzes die ooit door de vaders en moeders zijn gemaakt. Terwijl in het programma (wekelijks tussen de 1,5 en 2 miljoen kijkers) de focus ligt op het verhaal van de persoon die zijn vader of moeder zoekt, verplaatst de gebruiker van Spoorloos Dilemma’s zich in de vader of moeder. Wat waren zijn of haar afwegingen om het kindje af te staan, voor welke dilemma’s kwamen zij te staan? En wat zou je zelf doen, als je in hun schoenen stond? Want vanaf de bank is het soms wel heel makkelijk oordelen over de loodzware keuzes die een jonge vader of moeder heeft moeten maken.

Elsa Gorter, hoofd Digitaal & Innovatie bij KRO-NCRV: “De verhalen in Spoorloos zijn universeel. Met deze interactieve ‘shortform’ willen we mensen bereiken die het programma misschien niet kijken, maar zich wel kunnen vereenzelvigen met die universele thematiek. Deze nieuwe vorm past binnen de ambitie, die wij als KRO-NCRV hebben, om nieuwe èn vernieuwende vertelvormen te gebruiken en de gebruikers op te zoeken op de platforms die zij al gebruiken.”

De lancering van deze interactieve ‘ shortform’ is gelijktijdig met de eerste aflevering van de nieuwe reeks van Spoorloos op NPO1 op maandag 3 oktober.