Zo voorkom je thuiswerkblessures!

Rugpijn, nekpijn of een lamme arm; thuiswerken valt voor velen niet mee. Het einde lijkt echter nog niet in zicht! Tijd dus om je thuiswerkplek om te toveren tot een plek waar je lichaam blij mee is.

Corné Roelen, bedrijfsarts van de Arbo Unie en hoogleraar bedrijfsgeneeskunde, vertelt in De Wild in de Middag hoe je dat het beste kan doen. Wij zetten de tips van Roelen voor je op een rijtje.

Ga eens goed zitten

Je zou denken: “joh, ik zit elke dag al aan de keukentafel, dan kan daaraan thuiswerken prima.” Maar de meeste keukentafels zijn te hoog om aan te werken. Werken aan een bureau is ideaal. Heb je die niet? Dan kun je altijd nog wat kussentjes onder je billen schuiven om het recht te trekken.

Kijk recht vooruit

Roelen benoemt de laptop als de grote schuldige. Omdat het scherm en het toetsenbord aan elkaar vastzitten kijk je de hele tijd naar beneden. Dat is funest voor je nek. “Voor je scherm is de perfecte hoogte op ooghoogte. Voor het toetsenbord is dat als je met ontspannen armen erbij kunt. Dat is dus niet als het ter hoogte staat van je kin,” zegt Corné Roelen. Een tweede beeldscherm is dus zeker geen overbodige luxe. 

Chill 'm

We zitten thuis uren achter elkaar op de computer. Op kantoor loop je naar de koffieautomaat, of je verplaatst je om te gaan lunchen of je maakt een praatje met een collega. Thuis heb je minder reden om van je stoel weg te gaan. Dus zorg ervoor dat je die kleine pauzes alsnog neemt. “Na een uurtje werken, ga even een rondje lopen of schenk wat te drinken in”, vertelt Roelen.

Luister hier het hele gesprek met Roelen terug!

Meer inspiratie?

Pak een moment voor jezelf, want die kunnen schaars zijn in een hectisch leven. Laat je inspireren. En doe ermee wat je wilt.

Ja, dat wil ik!