Anna Gimbrère en Ersin Kiris duiken voor Brainhack in de wereld van manipulerende marketingtrucs

Smeuïge reclameteksten, perfect gefotoshopte foto’s en opzwepende muziek: marketeers halen alles uit de kast om jou dat éne product te laten kopen. Hoeveel invloed hebben zij op jouw brein? Bepaal jij wel echt zelf wat er in jouw winkelmandje belandt?

Flitsende reclames

In Brainhack onderzoeken Anna Gimbrère en Ersin Kiris de wereld van flitsende reclames en manipulerende marketingtrucs én nemen zij zelf de proef op de som. Dat doen de presentatoren samen met neurowetenschapper Margriet Sitskoorn, die hen een inkijkje geeft in het menselijk brein.

Fanatieke sporters

In de eerste aflevering van Brainhack duiken ze in de sportschool. Lukt het hen de fanatieke sporters door middel van groepsvorming te bewegen tot het nemen van een sportdrankje? Wetenschapsjournalist Anna Gimbrère gaat langs bij neuromarketeers, gedragswetenschappers en andere deskundigen om uit te leggen hoe verschillende technieken ons koopgedrag kunnen beïnvloeden.

Morgen kan eerlijker

KRO-NCRV helpt met haar programma’s consumenten om eerlijke en afgewogen keuzes te maken. Naast Brainhack zijn ook Keuringsdienst van waarde en Pointer hier voorbeelden van.

Brainhack is vanaf 15 januari te zien om 22.00 uur bij KRO-NCRV op NPO 3.