Nieuws

Prijswinnaar #tagged krijgt online vervolg

De korte film #tagged (KRO-NCRV i.s.m. producent VERTOV, regisseur Martijn Winkler) is genomineerd voor de Rose d’Or Award in de categorie ‘Children & Youth'. De succesvolle short film krijgt dit najaar een vervolg in de vorm van een webserie die de impact van mobiele telefoons en social media belicht. Daarbij gaat het om Tinder-daten, viral video’s, groepsruzie in WhatsApp en andere herkenbare drama’s die langskomen op het scherm van een smartphone. Vorige week zijn de draaidagen gestart.

De serie (6 x 12 minuten) vertelt zes verhalen van jonge mensen die de onbedoelde gevolgen van hun smartphonegebruik niet overzien. Met positieve en negatieve uitkomsten. De verhalen zijn herkenbaar en worden verteld vanuit het perspectief van de smartphone. Er wordt gebruik gemaakt van populaire apps zoals Facebook, Instagram en WhatsApp. Daarnaast is er nog voldoende visuele en auditieve informatie rondom het scherm om zo het contrast met de ‘echte wereld’ voelbaar te houden.

Voor de opnames die vorige week gestart zijn worden échte telefoons en échte apps gebruikt. Via een ingenieus uitgewerkte opstelling hangt een camera voor de telefoon die live registreert hoe hoofdpersonages hun telefoon bedienen. Zo gaan mensen daadwerkelijk met hun devices om, inclusief alle typfouten en onhandigheden. Het resultaat is een authentieke vertelvorm die de personages op een intieme wijze ‘vangt’ in hun dagelijkse gebruik van de smartphone. Een trillende duim creëert zo evenveel drama als een klassieke close-up van een triest gezicht.

Deze serie vloeit voort uit de korte film #tagged, die inmiddels op meer dan 30 filmfestivals wereldwijd is getoond. In 2017 won de film o.a. Best International Short Film bij Dublin Web Fest. Dit jaar won de film o.a. Grand Prize bij New Media Film Festival in Los Angeles en een Official Webby Awards Honoree. Deze week werd ook bekend gemaakt dat de film is genomineerd voor de Rose d’Or Award in de categorie ‘Children & Youth'.

De webserie is vanaf november te zien op het YouTube kanaal van NPO 3.